Mistrzowska tarta cytrynowa z białą czekoladą

Siedzę, oglądam 3 sezon Dextera, odcinek o cieście cytrynowym. Jedna z bohaterek u progu życia prosi Dextera, aby przyniósł jej najlepsze ciasto cytrynowe na świecie... Czułam smak tego ciasta, ta kwaskowatość połączona ze słodyczą... Nie wytrzymałam! Odcinek się skończył, a ja poszłam do sklepu po śmietankę i cytryny. I wiecie co? Efekt jest oszałamiający! Jest PRZEPYSZNA! Idealna... Przykro mi serniczku, ale mamy nowego mistrza wśród ciast.. to kobieta i nazywa się Tarta Cytrynowa :) Koniecznie spróbujcie!

Składniki na formę wielkości około 26 cm:

Składniki na kruche ciasto:

  • 175 g mąki

  • 100 g schłodzonego masła

  • 25 g cukru

  • 1 żółtko

  • 1 łyżeczka wody


Ze składników ugniatamy ciasto i wkładamy je do lodówki na godzinę (lub na noc). Gdy ciasto jest już schłodzone wałkujemy je między dwiema warstwami folii. Wałkujemy okrąg nieco większy niż forma, w której będziemy piec. Na dnie formy możemy wyłożyć papier do pieczenia (w kształcie dna). Wykładamy formę ciastem, przycinamy równo z krawędzią, nakłuwamy dno widelcem w kilku miejscach. Pieczemy 10-15 minut w piekarniku nagrzanym do 200 stopni. W tym czasie przyrządzamy masę.

Składniki:


  • 4 jaja


  • 150 g cukru


  • sok z 2 cytryn + skórka z 2 cytryny


  • 150 ml śmietanki kremówki


Cytryny sparzamy, ocieramy z nich skórkę, uważając by nie zetrzeć białej warstwy ( jest gorzka). Cytryny masujemy, rollując je na blacie, przecinamy na pół i wyciskamy sok, pozbywając się pestek. Odmierzamy śmietankę i przystępujemy do miksowania.

Najpierw miksujemy jaja z cukrem, aż masa będzie puszysta i bez kryształków cukru. Dolewamy sok, dodajemy skórkę z cytryn i śmietankę. Miksujemy jeszcze chwilę. Taką masę wylewamy na ostudzony spód i zapiekamy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez około 40-50 minut.

Polewa:

  • Tabliczka białej czekolady dobrej jakości

  • łyżka masła

  • filiżanka mleka


Czekoladę pokruszyć i rozpuścić z masłem w kąpieli wodnej (miska postawiona na garnku z gotującą się wodą; nie może dotykać wody, ogrzewa się tylko parą). Dokładnie mieszać i powoli dodawać mleko. Polewa nie może być zbyt rzadka, bo nie zastygnie. Im mniej mleka dodamy tym masa będzie bardziej twarda, ale będzie jej też mniej. Można spróbować ewentualnie z dwiema czekoladami, efekt na pewno będzie lepszy. Ostudzoną tartę polewamy przygotowaną czekoladą i wstawiamy do lodówki.

tarta cytrynowa z białą czekoladą

tarta cytrynowa przepis

Komentarze

  1. koniecznie do wyprobowania w sobote! smak musi byc obledny :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Magda, uwierz mi, najlepsze ciasto jakie w życiu zrobiłam i chyba jadłam też! Idealne połączenie smaków.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, jestem u Ciebie po raz pierwszy, ale muszę przyznać, że narobiłaś mi niesamowitej ochoty na tę właśnie tartę :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda obłędnie i zapewne tak też smakuje, jednak po moich cukierniczych katastrofach musiałem w końcu przyznać, że do deserów nie mam talentu. A tata ma cukiernię... :P

    OdpowiedzUsuń
  5. cały kraj zakochał się w tartach! co to za fenomen?

    OdpowiedzUsuń
  6. Oooo... może faktycznie jakiś fenomen albo moda :) Mi się podoba prostota i wygląd po wyjęciu z pieca. A w przypadku tarty cytrynowej powalił mnie jeszcze smak :) Uwielbiam też quiche!

    OdpowiedzUsuń
  7. Marcel, ja też nie mam talentu. Naprawdę! A zobacz jak pięknie wyszło :) Przyznam szczerze, że wypieki wychodzą mi tylko wtedy kiedy chcę, a nie muszę, coś upiec i kiedy bardzo się postaram :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzięki Shinju, smakowała wyśmienicie. Zrobię na święta :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rób Karolinka i nawet się nie zastanawiaj :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja niedawno próbowałem z przyjaciółką upiec tartę z ciasta kruchego z kremem kokosowym. Kupiłem sobie nawet elektroniczną wagę kuchenną, by mieć pewność, że wszystko odmierzam właściwie! Krem nie chciał się zrobić, a ciasto było koszmarnie tłuste, ciężkie i twarde. Nie, po prostu słodkie rzeczy mi nie wychodzą i tyle. Natomiast inne - skrzydełka w syropie klonowym, risotto, pieczenie - po prostu palce po tyłku lizać! :D

    OdpowiedzUsuń
  11. mniam, mniam. apetycznie wygląda

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciasto wygląda bardzo apetycznie, bardzo podoba mi się kompozycja cytryny podkreślająca smak ciasta. Właśnie biorę się za nie!
    www.archetypp.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. To daj znać jak wyszło :)

    OdpowiedzUsuń
  14. smakuje jeszcze lepiej, nie jestem najlepsza w zdjęciach :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Marcel, mam nadzieję, że przyjdzie taki moment kiedy u Ciebie i u mnie to się zmieni na dobre :) Pewnego dnia będziemy potrafili piec takie ciasta, że ho ho! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Wygląda wspaniale, uwielbiam cytrusowe smaki :)

    OdpowiedzUsuń
  17. na pewno zrobię ją na święta! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mistrzowska tarta ? raczej wielki shit ! wykjonałam ciasto wg. przepisu, co do minuty, ml, mg i jaki efekt ? ciasto wyladowało w koszu. Kruche ciasto wchłoneło cały mus cytrynowy i powstała jedna wielka ciapa.

    OdpowiedzUsuń
  19. Strata czasu i pieniędzy ! Tyle składników zmarnowanych :/ tylko biała czekoladę udało się uratować

    OdpowiedzUsuń
  20. Te, Ziuta, daj sobie spokój. Piszesz 5 komentarzy z jednego IP i kilku nicków :) Przepis jest poprawny, wykonany nie tylko przeze mnie. Jeśli nie umiesz gotować to próbuj dalej, ćwiczenie czyni mistrza.

    OdpowiedzUsuń
  21. Gotować potrafię, to raczej ty powinnaś się zastanowić zanim opublikujesz jakiś przepis. Taka moja sugestia, mus cytrynowy powinien mieć inną konsystencję, bardziej gęstą wtedy uniknie się efektu "rozmoczonego ciasta".

    OdpowiedzUsuń
  22. z moim wszystko było OK, może nie włożyłaś ciasta do nagrzanego piekarnika? A za wszystkie sugestie dziękuję, przyjmuję z pokorą ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Tarta wyszła wspaniała! Tym, którym nie wyszło i mają o to pretensje do autorki przepisu radzę nie udzielać się w komentarzach, bo nie macie racji. Przepis jest idealny!

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzięki :) Robiłam ją jeszcze kilka razy, bez zmiany składników i też wyszła, więc... to chyba nie kwestia przepisu ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. No dobra, próbujemy! Dam znać czy mi się udało ^^

    OdpowiedzUsuń
  26. Tarta wyszła przepyszna-zrobila furorę w moim rodzinnym domu! Osoby, którym się nie udało, chyba jednak nie trzymały sie przepisu...proszę nie narzekać tylko uważnie czytać! A może wasze hejty są wynikiem zazdrości?

    Polecam przepis i zabieram się (kolejny raz) do pieczenia! ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. swietne poloczenie smaku kwasnego ze slodkim! super!! :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty