Placki ziemniaczane po mistrzowsku z sosem pieczarkowym

Placki ziemniaczane to jedno z moich ulubionych dań. Wiele razy na swoim blogu wspominałam, że kocham ziemniaki, że kojarzą mi się z dzieciństwem i Tatą, który smażył mi je na grillu późnym wieczorem :) Zajadałam popijając mlekiem :) Echhh to były czasy, człowiek się o nic nie musiał martwić :)

Dzisiejsze danie przygotowałam w dniu swoich urodzin na krótką wizytę mojej Teściowej. Ktoś mógłby pomyśleć: placki ziemniaczane na wizytę Teściowej?! A no pewnie, że tak. Moja Teściowa, podobnie, jak ja, lubi proste i smaczne jedzenie, dlatego zajadałyśmy się obie, aż się uszy trzęsły ;)

Zanim jednak przepis, to warto wiedzieć, coś więcej, z jakiego typu ziemniaka najlepiej jest przygotować placki.



"Istnieją trzy główne typy ziemniaków: A, B i C oraz dwa określającą ich przydatność do konkretnych potraw i cechy miąższu po ugotowaniu

Typ A – sałatkowy:

Miąższ ziemniaka po ugotowaniu pozostaje zwięzły, daje się łatwo pokroić w plastry, kostkę i ósemki. Ziemniaki tego typu nadają się do sałatek, smażenia i zup (zachowują kształt po obróbce termicznej).


Przykładowe odmiany: Venezia, Bellinda, Colette, Belana, Regina.

TYP AB - sałatkowy, raczej wszechstronnie użytkowany.Przykładowe odmiany: Viviana, Vineta, Tarpan, Frezja, Agata.


TYP B – ogólnoużytkowy:

Miąższ ziemniaka jest po ugotowaniu dosyć zwarty, a pod widelcem lekko się rozgniata. Ziemniaki tego typu najczęściej spożywa się do obiadu w towarzystwie mięs i sosów.


Przykładowe odmiany: Colette, Nandina, Red Sonia, Ewelina, Bellarosa, Georgina, Red Fantasy, Jelly, Irga, Irys, Gala.

TYP BC - wszechstronnie użytkowe, raczej mączyste.
Przykładowe odmiany: Augusta, Jurata, Elida, Ibis, Arkadia, Bryza, Janka, Fregata.

TYP C – mączysty:

Miąższ ziemniaków po ugotowaniu się rozsypuje i jest mączysty. Ziemniaki tego typu są idealne do puree, na placki czy frytki.Przykładowe odmiany: Honorata, Centa, Grot, Bzura, Ceza."



Źródło: http://strawberriesfrompoland.blogspot.com/2013/10/konkurs-do-wygrania-weekend-w-paacyku-i.html




Składniki:



  • około kilograma ziemniaków mączystych (Typ C: Honorata, Centa, Grot, Bzura, Ceza)

  • 1 jajko

  • 2-3 łyżki mąki pszennej

  • sól, pieprz

  • 1 cebula

  • olej do smażenia


Składniki na sos:

  • około 2-3 garści małych pieczarek pokrojonych w grube plastry

  • 1 duże opakowanie śmietany 18%

  • sól, pieprz

  • 1 ząbek czosnku

  • 1 łyżka masła (najlepiej klarowanego)

  • pietruszka do dekoracji lub na koniec bezpośrednio do sosu


Pokrojone pieczarki wrzucam na rozgrzane masło i duszę, dodając po około 5 minutach czosnek. Sokiem, który wypłynął z pieczarek hartujemy śmietanę ze szczyptą soli (ja roztrzepałam dokładnie drewnianą rózgą, aby się nie zważyła, bo często mi się to zdarza) i wlewamy do pieczarek, mieszamy dokładnie. Gdy sos jest zbyt gęsty dodajemy przegotowanej wody (jeśli będzie zbyt rzadki możemy zagęścić mąką, ale po kilku minutach śmietana sama się zredukuje). Przyprawiamy solą, pieprzem i opcjonalnie pietruszką. Obrane i umyte ziemniaki i cebulę trzemy na drobnych oczkach (ja używam do tego szatkownicy). Mieszamy z jajkiem, solą i pieprzem (opcjonalnie można dodać majeranek). Smażymy na rumiano z obu stron na mocno rozgrzanym oleju. Placki polewamy sosem, posypujemy pietruszką i podaje w towarzystwie pomidora z cebulą i jogurtem (uwielbiam takie połączenie!). Voila! Smacznego :) Obiad za 7 zł gotowy ;)

Placki ziemniaczane z sosem pieczarkowym

Placki ziemniaczane z sosem pieczarkowym



Komentarze

  1. Świetny przepis.
    redaktorka bloga www.fochlandia.blog.pl
    buleccka

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny przepis!!! - uwielbiam placki ziemniaczane - polecam wam zainwestowanie w maszynkę do mielenia(i przy okazji do robienia pysznych soczków)
    .

    OdpowiedzUsuń
  3. Rewelacja :) lecę do kuchni robić!

    u mnie dziś naleśniki kakaowe
    http://oobzarciuch.blogspot.com/2013/10/nalesniki-kakaowe.html

    pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. ja również uwielbiam placki ziemniaczane:) zapraszam na moje przepisy http://zakateksmakosza.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nie jestem fanką placów ziemniaczanych, ale od czasu do czasu i ja się skuszę:-). Ale znam osobę które je uwielbiają i nawet jedn aż nich nosi imię takie jak jedna z odmian ziemniaka:-)
    Te tutaj z tym sosem naprawdę kusza:-)
    Pozdrawiam i zapraszam na małe co nieco po obiedzie:-)
    http://ulubioneprzepisybarbary.blogspot.com/2013/10/owsiane.html

    OdpowiedzUsuń
  6. Placki wyglądają niezwykle smakowicie.
    Polecam też
    http://inews.com.pl/WordPress3/placki-z-ziemniakow-gotowanych

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepis brzmi zachęcająco, bardzo ładne zdjęcia. Jeśli jednak dla kogoś smażenie jest zbyt dużym wyzwaniem to można zajrzeć do jednej z dworskich restauracji na www.insygnus.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Placki ziemniaczane z pieczarkami należą do moich ulubionych.
    Ja dodaję do ciasta trochę utartej marchewki.
    Zobacz u mnie http://apetytnaogrod.blog.onet.pl/2013/09/03/marchewkowe-placki-ziemniaczane/

    OdpowiedzUsuń
  9. próbowałam wielu wariacji na temat placków ziemniaczanych :)

    OdpowiedzUsuń
  10. uwielbiam placki, zjem każdą ilość :)

    OdpowiedzUsuń
  11. mam nadzieję, że smakowało :)

    OdpowiedzUsuń
  12. nie ścieram ręcznie, bo mam szatkownicę z odpowiednimi przystawkami :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty