Domowy bundz z krowiego mleka

Udało się! Wyszedł naprawdę pyszny :) Cieszę się jak dziecko, bo to mój pierwszy ser, nie licząc twarogu z maślanki ;) Robi się go szybko, trzeba tylko odczekać, aż odcieknie i moczyć potem 12h w solance, by nabrał nieco bardziej słonego smaku. Wszystkie potrzebne akcesoria do domowego wyrobu serów kupicie na Allegro lub w sklepie internetowym wyrobynaturalne.com.pl . Polecam ten sklep i tego sprzedawcę nie tylko dlatego, że mają najlepsze ceny, ale też dlatego, że wszystko jest świeże, a ekipa zna się na rzeczy.

Składniki na ok. 1kg sera:

Ja swoje mleko najpierw spasteryzowałam, czyli podgrzałam do temperatury 75 stopni. Wyłączyłam gaz i odstawiłam, by ostygło. Gdy osiągnęło temperaturę 36-38 stopni dodałam przyprawy (można wcześniej), do szklanki z 7 kroplami podpuszczki wlałam kilka łyżek tego ciepłego mleka i wymieszałam dokładnie. Dodałam całość do mleka i mieszałam widelcem około 2 minut, by mieć pewność, że podpuszczka dobrze się rozprowadziła. Przykryłam pokrywką na kilka minut. Po tym czasie zrobił się tzw. skrzep, który wygląda jak galaretka/zsiadłe mleko. Ten skrzep pocięłam w garnku w kostkę i przełożyłam na sito wyłożone gazą, związałam końce i zawiesiłam na uchwycie szafki nad zlewem. Odciekającą serwatkę zbierałam do dużej miski, bo z niej zrobiłam jeszcze ricottę.

Po około 3h przełożyłam na sito ustawione nad miską, ułożyłam talerzyk i obciążyłam ser, by mocniej odciekł. Po kolejnych 2h przełożyłam ser do zimnej solanki na 12h (u mnie na noc). Przekładałam co jakiś czas jak mi się przypomniało, dzięki temu wytworzyły się bąbelki w serze :) Ser po wyjęciu osuszyłam pieluchą i zrobiłam śniadanie- jajka sadzone na bundzu z pomidorami :) Pychota :) Spróbujcie! Ja naprawdę jestem dumna z efektu :)

domowy bundz z krowiego mleka

domowy bundz z krowiego mleka

Komentarze

  1. No widać smaczne jedzonko. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo smakowicie to wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. posiadam podpuszczke w proszku...czy bedzie dobra? jak dawkować?

    OdpowiedzUsuń
  4. będzie dobra, na opakowaniu powinnaś mieć napisaną moc. Tak na oko pewnie koło szczypty na jakieś 4 l mleka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Do Ania: nie ma napisane jaką ma moc, gosć dołączył instrukcje: 1 gram podpuszczki nalezy rozpuscic w ok. 50 ml letniej wody(30'c) wymieszac i odstawić na 20 min. po tym czasie wlewac cienkim strumieniem do mleka (8-10litrów)-twardy skrzep:korbacze,oscypki,sery parzone. (20-150 litrów) skrzep miękki mozarella feta itp. o temp 33'c(lub wyzszej jezeli chcemy uzyskać twardszy skrzep) mieszając przz 1 minute lub krócej.Zaprzestać mieszania.Ksrzep powinienm powstać po 15-30 minutach. obróbka skrzepu zalezy od tego jaki ser chcemy zrobic....:)

    OdpowiedzUsuń
  6. powiem tak, zależy ile litrów mleka chcesz użyć. Jeśli 5L to ja bym w tych 50ml ciepłej przegotowanej wody rozpuściła niedużą szczyptę podpuszczki i powoli wlewała do podgrzanego mleka i widelcem mieszała około 2 minut (ciężko mi określić ile to jest 0,5 g...). Przykryj, wyłącz gaz i wróć za jakąś godzinę. Myślę, że skrzep powinien wtedy się zrobić bez problemu. Daj znać czy się udało :) Dawno nie robiłam sera i znów nabrałam ochoty, ale ten bundz jest naprawdę rewelacyjny marynowany w oliwie nawet 2 m-ce po przyrządzeniu. Do sałatek- rewelacja! Podgrzany też się ładnie rozpuszcza, więc zrobić grzanki z tym serem to też dobry pomysł.... Mmm... Jutro jadę po mleko ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. podpuszkę gosć wysłał podzieloną w ampułkach 5x1gram czyli połowe tej ampułki rozpuścic w 50 ml wody?....:) w gratsie dostałem jeszcze chlorek wapnia...(nie mam pojecia do czego słuzy) przygode z serami dopiero zaczynam wieć proszę o wyrozumiałość:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. tak, myślę, że pół ampułki na 5L będzie OK. Chlorek wapnia też możesz dodać, zwłaszcza, jeśli wcześniej pasteryzujesz mleko. Chlorek wapnia wspomaga tworzenie bardziej zwartego skrzepu (myślę, że tutaj szczypta też wystarczy).

    OdpowiedzUsuń
  9. Teraz jeszcze musze załatwić mleko... w krakowie mamy mlekomaty nie wiem czy słyszałać o tym? ludzie piszę ze przyzwoite mleko...

    OdpowiedzUsuń
  10. Też słyszałam pozytywne opinie, więc warto wypróbować. Ja się właśnie zbieram do swojego rolnika :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam ,
    Mam pytanie odnośnie solanki , czy w przypadku takich właśnie serów konieczne jest moczenie w solance ?

    OdpowiedzUsuń
  12. Myślę, że tak. Solanka nadaje smaku i pewnie utrwala też ser w jakimś stopniu.

    OdpowiedzUsuń
  13. A jeśli chce żeby był to ser słodki z ziołami , czy pod wpływem solanki nie zmieni smaku na słony ?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty